Bruk av SMS i bedriftsmarkedet

blog-banner-01Bruk av SMS som kommunikasjonskanaler dukket opp for fullt under det amerikanske presidentvalget i 2006. Meldinger ble brukt for å få kontakt med de amerikanske velgerne. Ofte var informasjonen konsentrert rundt påmeldingsfrister, viktige høydepunkt, eller informasjon om nærliggende valglokalene.

 

Bedrifter verden over har siden plukket opp et viktig signal fra det amerikanske presidentvalget og utnytte tekstmeldinger for å tiltrekke og engasjere sine potensielle og eksisterende kunder.

Hvorfor sms er en foretrukket kanal?

SMS er både korte, diskré og tillater folk å multitaske mens de skriver sine svar. Man trenger ikke svare her og nå, men kan ta det i eget tempo. SMS er det motsatte av den lange kundetilpassede e-posten man bruker å motta. Det er nok av uåpnede e-post, ubesvarte telefonsamtaler og annet virtuell støy. Derfor er de 160 tegnene i en SMS-melding enkelt å foretrekke for alle generasjoner.

Flere norske bedrifter drar fordel av sms som en kanal i markeds-mixen. Aleris Nobel, Aleris Colosseum, Aleris plastisk kirurgi i Oslo, er bare noen av de.